När du skapar en mixer guide är den stora frågan var du ska börja - här kommer vi att ge en grundläggande översikt så att även de som är helt nya till en mixer kan följa med. Om du redan har en förståelse för rattarna har du möjlighet här att fräscha upp de grundläggande principerna. I den här guiden fokuserar vi på små analoga mixers, eftersom det är oftast den typen du kommer att stöta på om du inte har använt en mixer tidigare.

Vad gör en mixer?

För att förenkla det, tar en mixer alla dina ljudkällor (mikrofoner, keyboarder, spelare, etc.) och skickar ut dem i en stereosignal till dina högtalare. Dessutom kan du kontrollera nivåer och forma ljudet med effekter och EQ - mer om det senare!

Kanalöversikt

En analog mixer består av ett antal kanaler, där varje kanal har flera steg. Inte alla mixers har alla steg, men de vanligaste är: Gain, EQ, AUX-send, panorering, och slutligen en fader.

Gain: När du kopplar in en mikrofon i mikrofoningången på mixern, kopplar du faktiskt in den i en mikrofonförstärkare, som förstärker mikrofonsignalen till en nivå som mixern kan arbeta med. Du kontrollerar förstärkaren med gain-knappen.

Hipass/Lowcut: Som nästa steg på kanalen har många mixers en hipass/lowcut-knapp, som tar bort den lägsta delen av signalen. Det är en bra idé att aktivera den på de flesta signaler, särskilt på bas-tunga instrument som basgitarr, bastrumma och ljuduppspelning.

EQ: Nästa steg är en equalizer eller EQ, som hjälper dig forma signalen. Den kan vara strukturerad på olika sätt, men i grund och botten kommer det att finnas två, tre eller fyra band, där varje band kontrollerar bas, mellanregister och diskant. Till exempel låter det ofta bra att skära bort lite bas och höja lite topp på en sångmikrofon. Vissa EQs har ett parametriskt mellanregister. Det kommer att finnas en ratt som kontrollerar frekvensen och en annan som kontrollerar om frekvensen höjs eller sänks.

AUX Send: Många mixers har en eller flera AUX-sendningar. Om mixern har inbyggda effekter kommer det att finnas en AUX-sendning som skickar signal från individuella kanaler till effektutrustningen. AUX-sändningar används också för att skicka signal till externa effektenheter och till scenmonitorer.

Panorering: Det sista steget på kanalen innan fadern är panoreringen. Om den är centrerad (vid 12-tiden), kommer det att vara en lika stor mängd signal i vänster och höger kanal. Använd panoreringen, till exempel, för att separera två sånger i mixen genom att placera dem lite till vänster och höger, respektive.

Mute: Varje kanal har en mute-knapp, som "tystar" den respektive kanalen. På Yamaha-mixers finns det istället en ON-knapp som måste aktiveras för att kanalen ska vara aktiv.

Fader: Varje kanal har en fader som bestämmer hur mycket av signalen från kanalen som ska skickas till stereomixen. Bredvid fadern, på vissa mixers, finns det växelströmbrytare där du kan välja om kanalen ska skickas till stereomixen, till en grupp eller både och. Det kan vara här problemet ligger om du inte får något ljud från kanalen.

Ordlista

Det finns redan många termer i spel, och det blir inte lättare när vissa saker har flera namn. Därför är här en snabb liten ordlista:

LR, vänster-höger, stereo ut, stereomix, stereo:
alla ord för samma sak, nämligen den stereosignal du skickar ut från mixern till dina högtalare.

AUX, mon, monitor, send:
en extra sändning förutom stereomixen, som används för att skicka en signal till effektprocessorer eller monitorer. En AUX-sändning kan vara post-fader eller pre-fader, vilket betyder att signalen antingen skickas före eller efter kanalens fader. Om den skickas pre-fader, kommer samma mängd signal alltid att skickas, oavsett hur högt eller lågt kanalens fader är inställd. Detta är användbart, till exempel, om du använder sändningen för en scenmonitor. Här kommer du inte att ändra ljudet på scenen även om du justerar ljudet för publiken. Om det skickas post-fader, däremot, kommer mängden signal att variera beroende på hur mycket du har vridit upp fadern. Detta är användbart om du använder sändningen för en effektprocessor. Till exempel, om du har sänkt sången mycket, är det inte idealiskt om det fortfarande kommer mycket reverb genom högtalarna - de bör idealiskt matcha.

XLR, mikrofonkontakt:
XLR-kontakter är de trepoliga kontakterna du är bekant med från mikrofonkablar. De finns vanligtvis på signal- och mikrofonkablar, som också används för att skicka signaler från mixern till förstärkaren.

EQ (equalizer): Formar ett ljudsignal. På varje kanal finns oftast en parametrisk EQ där du kontrollerar bas, mellanregister och diskant. Vissa mixers har också en grafisk EQ på stereomixen, där du kan forma det slutliga ljudet. På en grafisk EQ finns det ett antal reglage, som var och en justerar ett specifikt frekvensområde.

Grupp, subgrupp, subgrupp, grupp:
Många mixers har en eller flera grupper. En grupp kan användas för olika ändamål, till exempel kan du ha en extern kompressor ansluten till en grupp, där du skickar alla dina trumspår eller vokalspår till. Du skickar till en grupp med en knapp bredvid fadern på varje kanal.

Band, band in, phono:
Vanligtvis en uppsättning stereofonojackar som kan användas för att ansluta, till exempel en minijack till phono-kabel, så att du kan spela musik från en telefon eller dator.

PFL:
Många mixers har en PFL-knapp på varje kanal. PFL står för Pre Fader Listen, och när du slår på den kommer VU-mätaren bara att visa ingång för kanalen eller kanalerna som PFL är aktiverad för. Det är ganska användbart när du ställer in gain på en mikrofon för att se hur mycket signal som kommer in i kanalen.

Return, stereo return:
En enkel stereoinmatning med endast en volymkontroll. Den används för att skicka tillbaka en signal tillbaka till mixern som har behandlats i en effektenhet, EQ eller kompressor. Man kan säga att signalen "återvänder" till mixern.

Analog eller digital?

Denna guide är baserad på en analog mixer, men principerna är desamma i en digital mixer - det finns bara några fler alternativ och funktioner. Att börja med en analog mixer kan vara en bra idé eftersom det ger en bra överblick över vad som händer med signalerna.

Felsökning

Att kunna felsöka är en viktig färdighet när du hanterar en mixer och det inte kommer något ljud. Ett bra tillvägagångssätt är att börja i början av signalvägen - till exempel med en mikrofon. Var kommer signalen in i mixern, är förstärkningen påslagen, är kanalen inte tystad, är fadern uppslagen, skickas kanalen till stereomixen, kommer det in en signal (här är PFL praktiskt igen), etc. Du kan också stöta på en felaktig kabel - i så fall behöver du testa den. Generellt handlar det om att behålla ett klart sinne och ta ett steg i taget - annars kan du förvirra dig själv.

En bra tips är alltid att slå på mixern innan du slår på din förstärkare eller aktiva högtalare. På så sätt undviker du det "popp" som annars skulle uppstå i högtalarna när mixern slås på.

Ge dig in i det!

Det finns många namn och termer, men i verkligheten är det inte raketvetenskap. Ge det ett försök och tänk logiskt - det kommer säkert att lösa sig :). Och om du har köpt din mixer från oss kommer vi att guida dig igenom så att du kan få ljudet att flöda!